Nadine Walter

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Nadine Walter

Wissenschaftliche Mitarbeiterin [Research Assistant] / Kollegiatin
DFG-Graduiertenkolleg „Deutungsmacht“
Universität Rostock
Universitätsplatz 5
18055 Rostock
E-Mail: nadine.walter@uni-rostock.de

Tel: +49 (0) 381 8470

A Feminist Reading of North American Evangelical Women’s Life Writing

Evangelical movements in the United States have traditionally been associated with a complementarian view of gender, with men as the leaders in church and at home and women often remaining confined to a separate sphere, mostly located in the domestic, or at least segregated from men.

However, the rise of second wave feminism in the 1970s fostered renewed discomfort with patriarchal norms and caused a vocal minority of evangelicals to engage in discussions about feminism and its implications for evangelicalism, or, as they would frame it, the implications their evangelical faith had for feminism. Offering a feminist reading of the Bible, self-declared evangelical feminists attempted to show that they were feminists because they were Christians, not in spite of it.

While evangelical feminism remained a fringe movement within the evangelical subculture, there have been renewed efforts by ‘progressive’ evangelicals to continue the work of the 1970s evangelical feminists, especially in recent years. At the forefront of the female-led post-evangelical/Xvangelical movement, popular authors and speakers are once again questioning the patriarchal structures in which they find themselves. While some of them may still hesitate to outrightly call themselves feminist for fear of backlash, they are finding ways to introduce feminist ideas to their audiences, questioning traditional evangelical beliefs and reinterpreting traditional biblical knowledge to integrate their faith and feminist beliefs into a cohesive belief system that opens up a possibility to move away from a complementarian view of gender toward true equality while remaining in line with a so-called ‘high view’ of the Bible as God’s revealed word. The dissertation investigates this phenomenon by analyzing evangelical-adjacent women’s life writing.

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 Evangelikale Bewegungen in den Vereinigten Staaten von Amerika werden traditionell mit einer komplementären Sicht der Geschlechter in Verbindung gebracht, bei der Männer die Führungsrolle in der Kirche und zu Hause innehaben und Frauen oft auf eine separate Sphäre beschränkt bleiben, die meist im häuslichen Bereich angesiedelt oder zumindest von den Männern getrennt ist.

Das Aufkommen des Second-Wave-Feminismus in den 1970er Jahren förderte jedoch ein erneutes Unbehagen an patriarchalischen Normen und veranlasste eine lautstarke Minderheit von Evangelikalen, sich an Diskussionen über den Feminismus und seine Auswirkungen auf den Evangelikalismus zu beteiligen, oder, wie sie es formulieren würden, über die Auswirkungen ihres evangelikalen Glaubens auf den Feminismus. Indem sie eine feministische Lesart der Bibel anboten, versuchten selbsternannte evangelikale Feministinnen zu zeigen, dass sie Feministinnen sind, gerade weil sie Christen sind, und nicht trotz dessen.

Während der evangelikale Feminismus eine Randbewegung innerhalb der evangelikalen Subkultur blieb, gab es vor allem in den letzten Jahren erneute Bemühungen von "progressiven" Evangelikalen, die Arbeit der evangelikalen Feministinnen der 1970er Jahre fortzusetzen. An der Spitze der von Frauen geführten post-evangelikalen/Xvangelikalen Bewegung stellen populäre Autorinnen die patriarchalen Strukturen, in denen sie sich befinden, erneut in Frage. Während einige von ihnen noch zögern, sich offen als Feministinnen zu bezeichnen, weil sie Rückschläge befürchten, finden sie dennoch Wege, ihrem Publikum feministische Ideen nahe zu bringen. Indem sie traditionelle evangelikale Überzeugungen in Frage stellen und traditionelles biblisches Wissen neu interpretieren, integrieren sie ihren Glauben und feministische Überzeugungen in ein kohärentes Glaubenssystem, das die Möglichkeit eröffnet, sich von einer komplementären Sicht der Geschlechter hin zu echter Gleichberechtigung zu bewege. Gleichzeitig bieten sie Lesarten der Bibel an, die mit einer so genannten “bibeltreuen” Sichtweise im Einklang bleiben. Die Dissertation untersucht dieses Phänomen anhand einer Analyse von autobiografischen Publikationen evangelikaler bzw. dem Evangelikalismus nahestehender Frauen.

Research Interests

Research Interests

  • Women and Gender Studies
  • Life Writing/Autobiographies
  • American Popular Culture
  • Evangelicalism
  • Progressive Christianities in the United States
  • North American Cultural and Literary Studies (20th/21st century)
  • Memory Studies
  • Museum Studies
Conferences

Conferences

  • Co-conceptualization and co-organization of the conference "Gemeinwohl" [Common Good] at the University of Rostock, October 2022
  • Presentation "Traditional Evangelical Views of Gender and Evangelical Attempts at Feminism" at the young scholars' conference "Traditionen im Wandel [Traditions in Transition]" of the "Exzellenzcluster Religion und Politik" at WWU Münster, May 2022
  • Presentation of PhD project at Austria's Young Americanists Spring Colloquium of the Austrian Association for American Studies in Innsbruck, Austria, May 2022
Education

Education

2013 - 2019:

Master of Arts in North American Studies, minor English Philology, Georg-August-Universität Göttingen (final project: “Remembering 9/11: Narratives of Innocence and Victimhood in the National September 11 Memorial Museum")

Master of Education in English/Values and Norms, Georg-August-Universität Göttingen

2014 - 2015:

Study Abroad at Amherst College, Massachusetts, United States of America (Language Assistant for German language and culture and attendance of classes in American regional studies and Native American Studies)

2009 - 2014:

Bachelor of Arts in English/Values and Norms, Georg-August-Universität Göttingen (final project: „Re-telling the Great Story: Christian Themes in the Harry Potter Series”)

Jobs and Internships

Jobs and Internships

since July 2020: Research Assistant at GRK Deutungsmacht

January - October 2019: Cultural Historian at Emigration Museum BallinStadt, Hamburg (fixed-term)

August 2018 - September 2019: Lecturer for German as a foreign language at Institut für Interkulturelle Kommunikation, Georg-August-Universität Göttingen

June - July 2018: Internship (history department, exhibition conceptualization) at Emigration Museum BallinStadt, Hamburg

April - May 2018: Internship (public relations) at DDR [GDR] Museum, Berlin

May 2015 - May 2018: Student Assistant at Staats- und Universitätsbibliothek [state and university library] Göttingen

September 2014 - May 2015: Language Assistant for German language and culture at Amherst College, Massachusetts, USA

Publications

Publications

Conference Report: Subversive Semantics in Political and Cultural Discourse, 12.11.2020 – 14.11.2020 Rostock, in: H-Soz-Kult, 01.03.2021, <www.hsozkult.de/conferencereport/id/tagungsberichte-8887>.

Memberships

Memberships

  • Postgraduate Forum (PGF) of the German Association for American Studies/Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien (GAAS/DGfA)
  • American Academy of Religion (AAR)